Tööalasest rikkumisest teavitamine
Kui olete saanud teada tööalasest Euroopa Liidu õigusest tulenevate nõuete rikkumisest, palume lähtuda allpool toodud informatsioonist ja saata rikkumisteade e-posti aadressile vihje@baltispoon.ee.
Millest võib teatada?
Tööalasest Euroopa Liidu õiguse rikkumisest teavitaja kaitse seaduse (TÕRTKS) § 2 lõike 1 tähenduses loetakse rikkumiseks tööalase tegevusega teatavaks saanud Euroopa Liidu õigusest tulenevate nõuete rikkumist samas lõikes nimetatud valdkondades:
- Riigihanked
- Finantsteenused, -tooted ja -turud ning rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamine
- Tooteohutus ja nõuetele vastavus
- Transpordiohutus
- Keskkonnakaitse
- Kiirguskaitse ja tuumaohutus
- Toiduainete ja sööda ohutus, loomatervis ja loomade heaolu
- Rahvatervis
- Tarbijakaitse
- Eraelu puutumatuse ja isikuandmete kaitse ning võrgu- ja infosüsteemide turvalisus
- Euroopa Liidu finantshuve kahjustavad rikkumised (ELTL artikkel 325)
- Siseturuga seotud rikkumised, sh äriühingu tulumaksu käsitlevad normid ja maksusoodustustega seotud rikkumised
Teavitada saab ka muudest tööalastest rikkumistest, mis pole seotud Euroopa Liidu õigustega.
Rikkumisest teavitajal peab olema põhjendatud alus arvata, et rikkumist on vahetult alustatud või rikkumine on lõpule viidud ning esitatud teave vastab tõele. Keelatud on teadvalt ebaõige rikkumisteate esitamine.
Kes võivad rikkumisest teavitada?
Balti Spoon OÜ tööalasest rikkumisest võivad teavitada eelkõige:
- ettevõttes töölepingu või muu võlaõigusliku lepingu alusel töötavad isikud;
- ettevõttes praktikal olevad isikud;
- ettevõttes vabatahtlikuna tegutsevad isikud;
- ettevõttega lepingueelsetes läbirääkimistes olevad või lepingut muul viisil ettevalmistavad isikud;
- Isikud, kelle töösuhe ettevõttega on lõppenud;
- ettevõtte lepingupartneri juures mõnes eelnevas punktis välja toodud vormis töötavad isikud.
Mida rikkumisteatesse kirjutada?
Enne rikkumisteate esitamist tuleks mõelda, kuidas juhtumist kirjeldada võimalikult lühidalt ja täpselt. Võimalusel lähtuge rikkumisteadet koostades järgmistest punktidest:
- Juhtumi toimumise aeg. Võimalusel pange juhtumi toimumise aeg kirja kuupäeva (päev/kuu/aasta) täpsusega. Kui täpset aega pole teada, märkige orienteeruv aeg või ajavahemik kuu ja aasta täpsusega.
- Juhtumi toimumise koht.
- Juhtumiga seotud isikud (nimi, ametikoht, asutus).
- Juhtumi kirjeldus. Tooge välja võimalikult täpselt juhtumi faktid ning võimalik tekkinud või tekkiv kahju.
- Tõendid. Kui on võimalik, lisage rikkumisteatesse ka tõendid, mis tõendavad juhtumi kirjelduses välja toodud fakte. Tõendid peaksid olema faktidega seotud ning tõendama konkreetset faktiväidet või konkreetseid faktiväiteid (nt.dokumendid, pildid, videod).
- Info päritolu. Kirjeldage, millisest allikast (või milliselt isikult) info pärineb ning kas ja kuidas olete ise juhtumiga seotud. Kas juhtumi kohta on tõendusmaterjale või tunnistajaid.
- Kontaktandmed. Kui Te ei soovi, et Teid pärast teate saatmist teate kättesaamise, teate menetlemise ja menetluse järelmeetmete rakendamise kohta kursis hoitakse või Teiega ühendust võetakse, pange see rikkumisteatesse otsesõnu kirja.
Kuidas toimub rikkumisteate menetlus?
Rikkumisteadete vastuvõtmise ja menetlemisega tegeleb teadete menetlemise komisjon, kes vajadusel kaasab protsessi valdkonna spetsialiste ja muid pädevaid isikuid või edastab teate edasiseks menetlemiseks selleks pädevale isikule või asutusele.
Komisjon annab teavitajale tagasisidet nii teate vastuvõtmise, menetluse käigu kui järelmeetmete rakendamise kohta.
Komisjon saadab rikkumisteate kättesaamise kohta kinnituse rikkumisest teavitajale 7 päeva jooksul pärast teate kättesaamist. Kui teade ei kuulu seaduse kohaldamisalasse ning teavitajale ettenähtud kaitse ei kohaldu, teavitab komisjon sellest rikkumisteate esitanud isikut.
Kui Balti Spoon OÜ-l puudub pädevus teate menetlemiseks, edastab komisjon teate esimesel võimalusel, kuid hiljemalt 5. tööpäeval pärast teate vastuvõtmist pädevale asutusele, informeerides sellest teavitajat.
Komisjon annab rikkumisest teavitajale tagasisidet järelmeetmete rakendamise ja rikkumise menetluse lõpptulemuse kohta esimesel võimalusel, kuid hiljemalt 3 kuud või asutusevälise teavituskanali kaudu rikkumisest teavitamise korral põhjendatud juhul 6 kuud pärast rikkumisteate kättesaamist.
Teavitust ja tagasisidet ei anta, kui teavitaja on tagasiside saatmise otsesõnu keelanud või on põhjust arvata, et see seaks ohtu teavitaja konfidentsiaalsuse või teade on esitatud anonüümselt.
Rikkumisteated säilitatakse kolm aastat alates teavitajale tagasiside andmisest.